5 tipov, ako zvládnuť online cvičenie

“Ponúkané kurzy vyzerajú zaujímavo a sľubne, lenže ja neviem cvičiť doma. Akosi nemám motiváciu začať cvičenie. V skupine pod dohľadom trénera je to pre mňa ľahšie. Možno vy viete, ako tento blok prekonať?”

Takúto otázku som minule dostala a hneď som vedela, že z toho bude článok 🙂.

Aj vy ste sa v tom našli? Tak potom sú tieto riadky pre vás. 

Priznám sa, že ešte pred rokom by som vám dobrú odpoveď nevedela dať, dovtedy som totiž online necvičila a do samostatných tréningov doma mi motivácia nechýbala. 

No potom prišiel veľký míľnik na mojej ceste, prihlásila som sa do online kurzu Podnikanie z pláže, ktorý nielenže otestoval moju schopnosť motivovať sa (boli aj chvíle, keď sa viac hodilo slovo “donútiť sa”), hoci sa mi nechce a nevládzem, ale vďaka nemu máte aj vy možnosť zúčastniť sa môjho video- a online kurzu

Tento kurz prišiel práve včas – v dobe, keď som s mojím tretím bábätkom v náručí zvažovala, ako s učením tai chi ďalej. Bolo mi totiž viac ako jasné, že moje miesto ešte dlhý čas bude najmä doma. Riešením sa ukázali byť práve online kurzy, vďaka ktorým môžem osloviť oveľa viac ľudí a necítim sa byť limitovaná v tom, čo chcem odovzdávať. 

Verím, že učiteľ je zodpovedný za svojich žiakov. Či už tých naživo alebo tých online. A aj preto vzniká tento článok – aby ste mali inšpiráciu do online cvičenia a aj tajné tromfy, ako sa motivovať a ako vytrvať. 

Venovať sa v ňom budem týmto oblastiam:

  1. Nájsť svoje prečo          
  2. Denný rytmus            
  3. Kalendár úspechov       
  4. Rituály
  5. Počítač

 

Nájsť svoje PREČO

Vedieť, prečo niečo chcem robiť a aký výsledok z toho čakám, je základný predpoklad úspechu (v zmysle, že to robiť vydržím).

Niekedy to “prečo” nemusí byť na prvý pohľad zrejmé, povieme si: “Lebo sa mi to páči.”, alebo “Zdá sa mi to byť dobrý nápad.”

Ale aj v takomto prípade sa dá ísť do hĺbky a pátrať po tom, aké strunky to v nás rozozvučalo, čím nás daný nápad oslovil, čo v nás tam vidí svoji cestu. 

 

Prvé cvičenie:

Nájdite si nerušený čas pre seba, vezmite si papier a pero a napíšte si svoje PREČO. Prečo ste sa pre konkrétny online kurz rozhodli. Čo chcete, aby sa (s vami / vo vás) dialo v jeho priebehu a aký je jeho želaný výsledok a presah do vášho života. 

Choďte k podstate a buďte k sebe úprimní – tento list papiera by vám mal pomôcť vždy vtedy, keď prestanete mať chuť / čas / energiu / silu v online cvičení pokračovať. 

 

Ak sa vám prostredníctvom písania podarí odhaliť svoju najvnútornejšiu motiváciu, povedzte o nej a o vašom kurze niekomu. Vždy pomáha, keď na niečo nie sme sami a môžeme zdieľať, čo prežívame. Môže to byť napríklad váš partner / vaša partnerka, alebo kamarát /-ka. A keď budete mať pocit, že potrebujete podporiť, budete mať kam sa obrátiť; a oni budú mať tie správne slová pre vás, lebo budú poznať vaše PREČO. 

 

Denný rytmus

Po tom, čo spoznáme svoje “prečo”, prichádza na rad KEDY

Ak to necháme na náhodu, že veď uvidíme podľa aktuálnej situácie, kedy budeme mať čas, je ľahko možné, že nestihneme nič. Keď si vyhradíme počas dňa / týždňa… čas konkrétne pre náš online kurz, podvedome mu priradíme vyššiu dôležitosť (je v rozvrhu, máme termín…) a výhovoriek, prečo práve teraz nie, bude menej (dúfajme 😉). Pravidelnosť v termínoch nám súčasne pomôže ľahšie sa naladiť na to, čo nás čaká.

 

Druhé cvičenie:

Podľa časovej obtiažnosti online kurzu odhadnite, koľko času a v akej frekvencii mu potrebujete venovať. Ak je to denne, stanovte si fázu dňa, v ktorej to zrealizujete: ráno vstanete skôr; v práci si skrátite obed a stihnete to v obednej pauze; po príchode z práce; večer pred spaním… Ak je to týždenne, určite si deň, ktorý bude pre vás najvhodnejší a následne opäť aj fázu dňa. 

 

Denný rytmus každého z nás je iný a je len na vás, aby ste našli ten pre vás optimálny čas. Myslite aj na nečakané zmeny a majte v zálohe pár dní ako rezervu – ak je online kurz viazaný na nejaké termíny, vypadnutie z rytmu by mohlo ľahko spôsobiť demotiváciu a aj predčasné ukončenie kurzu. 

Niektoré online kurzy nemajú časové ohraničenie a je na každom účastníkovi, v akom tempe pôjde. Aj v takomto prípade odporúčam urobiť si plán a dodržať ho. Motivácia býva najsilnejšia na začiatku, potom zvykne nadšenie opadnúť a už ide všetko oveľa ťažšie. 

 

Kalendár úspechov

Na online cvičení je náročné to, že sme na to sami. Nemáme človeka, čo by nás viedol a motivoval, nemáme kolektív, ktorý by nás ťahal (výnimkami sú podporné skupiny na sociálnych sieťach).

A naša vnútorná motivácia niekedy nestačí. Vtedy nastupuje jej “externá” forma. 

 

Tretie cvičenie:

Na základe výsledkov druhého cvičenia si spravte kalendár / prehľad, v ktorom budú poznačené jednotlivé dni určené pre prácu v online kurze. Ak má napríklad kurz 8 týždňov a vy ste sa rozhodli venovať sa mu vždy v nedeľu, vyznačte si 8 okienok pre 8 nedelí. Alebo ak má kurz 14 dní a budete sa mu venovať denne, budete potrebovať 14 okienok. Možno kurz nemá časové ohraničenie; vtedy si sami stanovte, ako dlho by ste chceli cvičiť ho pravidelne. 

 

Hádate správne – vždy, keď sa vám podarí urobiť naplánovaný kus práce, okienko vyfarbíte, odškrtnete alebo inak vyznačíte, že ste boli úspešní. Tento prehľad si dajte na viditeľné miesto – buď vás bude tešiť, že sa vám darí, alebo vám bude pripomínať, že treba zabrať. 

Za nejaký, vami určený počet úspešných okienok si naplánujte odmenu – akú, to nechám na vás 😉.

 

Rituály

Ak máme niečo robiť pravidelne, rituály sú výbornou pomôckou, ako sa na to naladiť. Možno to poznáte a používate aj vy – máte svoju pieseň na upratovanie; svoje pero, keď potrebujete vybavovať papierovačky; pár strán knihy pred spaním…

Rituály fungujú ako akási výhybka pre mozog – presunú našu pozornosť, vnímanie a sústredenie na inú koľaj, tam, kde ich potrebujeme.

 

Štvrté cvičenie:

Popremýšľajte nad tým, aký rituál by mohol fungovať vám. Tu je pár tipov odo mňa na inšpiráciu:

  • vždy rovnaká hudba, ktorú si pustíte pred cvičením / počas cvičenia;
  • šálka čaju (možno si kúpte nejaký len na túto príležitosť);
  • zapálené sviečky a vôňa esenciálneho oleja;
  • oblečenie vyhradené iba na tento čas;
  • rozcvička, rozhýbanie sa, krátka a svižná prechádzka;
  • krátka meditácia na úvod;
  • premasírovanie hlavy a tváre.

A možno vám napadne ešte niečo celkom iné – budem rada, keď sa o to so mnou podelíte 🙂.

 

Počítač

Posledný bod je trochu z iného súdka. Online kurz vás väčšinou na nejaký čas “pripúta” k počítaču. A to je niečo, čo je dobré si uvedomiť vopred. Keď sa totiž rozhodneme, že ideme cvičiť online, nie vždy dostatočne zvážime všetky premenné. 

Možno po celom dni v práci bude sadnúť si ešte večer k počítaču to posledné, na čo budete mať chuť. Možno nebudete chcieť, aby vás videli deti tak veľa pred obrazovkou. Možno váš plán študovať časti kurzu pri kávičke v kaviarni zlyhá na tom, že tam nebudete dobre počuť videá (v niektorých typoch kurzov), alebo naopak vám bude vadiť, že ich tam počuť až príliš. Každopádne je fajn zvážiť aj tento aspekt online kurzu a počítať s tým. 

 

Našli ste v týchto piatich bodoch niečo pre seba? Ak áno, veľmi ma to teší. No je mi jasné, že ľudia sme rôzni a čo sedí jednému, nemusí sedieť druhému. Možno ste spontánny typ a plánovanie nie je nič pre vás; možno máte radi tlak z toho, že nestíhate, lebo vtedy podáte najlepšie výkony. Možno potrebujete aj v prípade online kurzu nechať veci plynúť a veriť, že nejako sa to podarí… Všetko je v poriadku 🙂

 

Želám vám, nech sa vám pri online kurzoch darí podľa vašich predstáv. 

 

anna ďarmati
Mojou prácou aj láskou je tai chi. Teší ma venovať sa ženám a ich deťom. Ženy učím vnášať harmóniu a radosť do života cez uvoľnené telo, harmonický pohyb a dobré držanie tela. Maminky inšpirujem, ako si užiť s deťmi hravé detské tai chi. O mojej ceste k tai chi sa dočítate tu >>>. Napísala som pre vás e-book Hravé tai chi pre deti a ich maminky >>>. Ochutnávku toho, čo vám prinesie, si môžete stiahnuť zdarma tu >>>.
Na ceste k sebe a k svojej ženskej sile sprevádzam ženy v online kurze Tai chi pre ženy.
5 cvikov, ktoré vám rozprúdia a zharmonizujú energiu nájdete vo video-kurze 5 (tai chi) rituálov.