Všade okolo seba sa stretávam s tým, že deti majú málo príležitostí na pohyb. Keď som viedla kurzy Hravého tai chi, prvých desať minút deti len lietali po telocvični, kým nasýtili svoju potrebu aktívneho pohybu. Až potom sme sa vedeli ponoriť do sústredenej aktivity. A po záverečnej relaxácii sa im ani nechcelo ísť domov :).
V našich školách je málo hodín telesnej výchovy, prestávky sú krátke a možnosti rozhýbať sa počas nich limitované. Niet sa čo diviť, že problémov so sústredením sa a s učením, i emocionálnych ťažkostí u detí pribúda. Snívam o tom, že na hodinách počas vyučovania (a aj doma) bude deťom dopriatych pár minút tai chi každý deň, aby vypustili stres a našli v sebe vnútorný pokoj.
O špecifikách detského Hravého tai chi, o tom pre aké deti je určené a ako ho môžete začať cvičiť s deťmi doma, som písala v článku Detská fantázia je mocná čarodejka. Teraz sa chcem viac zamerať na deti so špeciálnymi potrebami.
Vlastných skúseností nemám až tak veľa; v skupinách, s ktorými som cvičila, sa vyskytli najmä hyperaktívne deti a deti s poruchami autistického spektra – na tai chi reagovali veľmi krásne. V nasledujúcich riadkoch preto vychádzam najmä z výskumov, ktoré u seba na stránke taichiforkids uvádza autorka konceptu detského tai chi Cari Shurman. Výskumy aj citáty detí pochádzajú z amerického prostredia, kde je tai chi v školách už realita.,
Povieme si o rôznych konkrétnych pôsobeniach tai chi na rôzne skupiny detí. Špeciálne by som však chcela vyzdvihnúť vplyv vhodne zvolenej pohybovej aktivity na rozvoj sebaúcty. Podpora prístupu / pocitu “ja to dokážem”, špeciálne v predškolskom a ranom školskom veku, motivuje žiakov púšťať sa do rôznych výziev. Pozitívny prístup k sebe dokáže prekonať strach zo zlyhania pred rovesníkmi a hrá veľkú rolu vo výchove a vzdelávaní.
Už sa viem sústrediť a veciam rozumiem. Preto som sa zlepšila v matematike.
Deti s vážnymi telesnými postihnutiami môžu Hravé tai chi cvičiť sediac alebo ležiac a používať len ruky alebo len nohy, prípadne len trup. Výsledky sú neuveriteľné. Deti veľmi rýchlo cítia tok energie.
Nevidiace deti obľubujú vizualizácie a napodobňovanie prírody a vnímajú ich ako veľmi silné.
Deti v autistickom spektre milujú pocit vnútorného tepla a tiež vizualizácie, ktoré im pomáhajú rozumieť svetu a svojim pocitom.
Deťom s ADHD tai chi pomáha získať sebakontrolu vďaka tomu, že sa naučia techniky, ako získať pozornosť zdravým spôsobom. Naučia sa predvídať svoje výbuchy hnevu a frustrácie, a porozumejú lepšie svojim potrebám, čo im dodáva potrebné sebavedomie a vieru v seba. Učitelia sa zhodujú na výraznom zlepšení správania sa detí, ktoré sa naučili detské tai chi.
5 minútová tai chi pauza pomáha upokojiť sa žiakom, ktorí zvyknú vyrušovať. Tai chi je výborným usmernením ich hyperaktivity.
Na základnej škole v Brooklyne cvičila triedna učiteľka tai chi so svojou triedou detí so špeciálnymi potrebami. Všetci sa naučili detské tai chi a mali dohodu, že si kedykoľvek môžu vypýtať 5 minút tai chi. Aj najnáročnejšie deti zistili, že vďaka tai chi sa vedia cítiť lepšie, viac spolupracovať a jednoduchšie sa učiť. Billy, chlapček, ktorý zvykol v zlosti hádzať stoličky, sa vďaka cvičeniu naučil včas zachytiť svoje záchvaty hnevu a vždy, keď to potreboval, zakričal: „Potrebujem tai chi!“
Štúdia univerzity v Massachusetts preukázala, že tai chi zväčšuje šedú mozgovú kôru (oblasť zodpovednú za učenie, pamäť a reguláciu emocionálnej stability). Tieto zmeny sa ukázali už po 8 týzdňoch cvičenia.
Vždy keď cvičím tai chi, moja hlava sa vyčistí. Mám pocit, akoby som vedel myslieť lepsie.
Štúdia univerzity v Miami preukázala, že skupine adolescentov sa upravilo správanie, menej unikali do denného snenia a hyperaktivity už po 10 lekciách tai chi.
Tai chi podporuje prúd energie do všetkých častí tela vrátane orgánov, nervov, svalov, mozgu a prispieva k lepšej imunite. Jemné pohyby, relaxácia, vizualiácia a dýchanie robia celú “prácu”. Len 10 minút cvičenia tai chi denne pomôže deťom cítiť sa menej v strese. Dospelým vie tai chi pomôcť presne tak isto.
Minulý týždeň si ma naučila cítiť guľu energie, tak teraz si každú noc spravím červenú guľu a vezmem ju zo sebou do postele. Spí sa mi oveľa lepšie.
Je skvelé zacvičiť si tai chi aspoň na pár minút pred testom alebo dôležitým vystúpením. Pôsobením dýchania a vizualizácie sa uvoľnia stuhnuté plecia aj žalúdok, v uvoľnenom tele krv prúdi lepšie a tak telo výdatnejšie okysličuje, cítime sa zakorenení a vo svojom strede. Myseľ sa ľahšie sústredí na danú úlohu.
Urobila som presne to, čo si hovorila, keď som nevedel odpoveď v teste z matematiky. Potichu som sedela, sústredila sa na guľu energie v mojom bruchu, 5x sa nadýchla a už som vedela odpoveď.
Učitelia, ktorí v triedach s deťmi cvičia tai chi, veľmi pozitívne hodnotia atmosféru pokoja a spolupráce. Referujú, že v dňoch, keď je tai chi v rozvrhu, ide všetko lepšie. Žiaci sú flexibilní, sebavedomí a vyrovnaní, bez prejavov strachu a úzkosti.
Hodil som guľu energie maminke. Chytila ju. Viem to. Práve som jej volal. Cítila to.
Keď začneme rozumieť sebe, je ľahšie rozumieť druhým a spolupracovať s nimi. Hravé tai chi učí deti so špeciálnymi potrebami (aj deti všeobecne) spomaliť, dať si čas vnímať, počúvať, myslieť… Učí ich uvoľneniu, pokoju, dôvere v seba, i konštruktívnym spôsobom, ako vyjadriť svoje emócie. Vedie ich k poznaniu svojho rovnovážneho stavu, svojho STREDU a učí ich spôsoby, ako sa k nemu vrátiť, ak sa z neho vychýlia. A toto všetko sa deje cez pohyb, lebo detské / ľudské telo je múdre.
Považujem za výsadu učiť deti byť so sebou v kontakte. A rada to naučím aj vás. Všetko, čo o Hravom tai chi potrebujete vedieť, nájdete v online kurze Hravé tai chi.