Ako unaviť únavu? (Pre vás / nás, milé maminky malých detí)

Poznáte to?

  • Sladko spíte (konečne), možno sa vám aj niečo krásne sníva a BUM – zobudí vás vaše milované dieťa, ktoré vám z lásky skočilo na hlavu. Alebo ešte horšie – nekompromisné zvonenie budíka privoláva ďalšie kolo rannej rutiny (alebo blázninca?)…
  • Celý deň ste v jednom kole, krokomer by sa zavaril, keby mal zmerať, koľko nabeháte, času pre seba je minimum, možnosť vnímať, čo sa vo vás deje, limitovaná…
  • Tešíte sa na večer, na chvíľu pohody, ticha, na partnera (možno v inom poradí 😉), na to, ako urobíte všetko, čo ste cez deň nestihli – a zaspíte spolu s deťmi (ak nie skôr).

ÚNAVA

Dni ako tento ku mne patria už 7 rokov. Našťastie ich je stále menej. Nie, ešte som sa nenaučila urobiť časovú slučku a ani som nevynašla zázračný elixír životabudič.

Ale keďže som popri deťoch neprestala pracovať (= učiť tai chi), musela som sa so svojou každodennou spoločníčkou únavou trochu lepšie zoznámiť.

So svojimi objavmi a pomocníkmi sa teraz s vami podelím. Poďme na to postupne:

  • 1
    RÁNA

Pri prvej dcérke Lili bol môj recept veľmi klasický: spať vždy, keď spí dieťa. Ranné vstávanie som odkladala do poslednej možnej minútky, manžel bral dcérku so sebou robiť raňajky a ja som dospávala noc (luxus, viem). Napriek tomu som bývala stále unavená. Lili sa v noci často dojčila, bolo preukrutné vidieť na hodinách postupne každú nočnú hodinu (hodiny som veľmi rýchlo zrušila). Brala som to tak, že únava k materstvu proste patrí, a keď už Lili prespí celú noc, bude to lepšie.

Kým k tomu však došlo, otehotnela som druhý raz :).

Ak ste dojčili počas tehotenstva, nemusím vám hovoriť, aký energetický výdaj to je. Vtedy som skutočne do hĺbky precítila múdrosť tradičnej čínskej medicíny (TČM), ktorá odporúča žene minimálne 2 roky po pôrode sa regenerovať a dobíjať energiu  a až potom začať plánovať ďalšie dieťa. Číňania sú presvedčení, že dieťa dedí jednu časť svojej vitálnej energie čchi od rodičov, a preto sa budúci rodičia cielene dlho vopred na tehotenstvo pripravujú (energetické cvičenia, zdravá strava, dostatok oddychu a spánku a pod.)

Od počtu detí 2 sa môžu rána tými najrôznejšími spôsobmi skomplikovať a u mňa to chcelo radikálnu zmenu prístupu – najmä potom, keď Lili začala chodiť do škôlky a bolo treba ráno vyraziť načas z domu s pripravenou desiatou 😊.

Niekedy v tomto období som pochopila, že aké mám ráno, taký mám potom celý deň. Ak je nervózne a uponáhľané, mám tendenciu reagovať aj naďalej podráždene a netrpezlivo.

A tak som bez ohľadu na to, kedy som šla spať, začala vstávať 30 minút skôr, než bolo nutné. Vypila som svoj polliter teplej vody (na podporu vylučovania – medzi 5 a 7 hodinou ráno je podľa orgánových hodín TČM v najvyššej aktivite hrubé črevo), zacvičila som si (tento čas je druhý najlepší na cvičenie tai chi – prvý najlepší je 03-05:00, keď sú v aktivite pľúca, ale v tomto leveli nie som 😁) a prichystala rannú atmosféru – hudbu a sviečku.

Spočiatku to chcelo veľa sebazapretia – vstať, hoci som vedela, že ešte môžem spať. Som nočný typ a skoré vstávanie mi nie je vlastné. Ale to, koľko energie mi tá polhodinka pridala, skutočne stálo za to. Skúste to :)

  • 2
    POČAS DŇA

Dni s deťmi sú každý iný a žiadny 100% návod, ako ich zvládnuť v plnej sile až do večera, neexistuje. U seba som zistila, že mi najviac energie berie nekontakt so sebou. Ten môže mať rôzne formy:

  • hráte sa s deťmi, ale myšlienkami ste inde;
  • odkladáte svoje potreby, kým nie sú naplnené tie detské;
  • chcete od seba viac, než je zvládnuteľné;
  • príliš plánujete a priveľa očakávate…

Moja prvá pomoc znie: vedome si počas dňa plánovať chvíle, ktoré vás so sebou spoja. Môžete si zaspievať, zatancovať, chvíľu sústredene dýchať, zacvičiť si (jeden výborný kratučký cvik nájdete v mojich tai chi rituáloch) alebo urobiť len takú maličkosť, ako pomaly jesť, vnímať každé sústo a vychutnávať si ho. Aj čo i len 5 minút (akejkoľvek) vedomej činnosti robí zázraky.

Druhý tip je odpozorovaný od detí – určite viete, ako sa deti správajú, keď chytia “predspánkovú hyperaktivitu”: behajú, skáču, vyvádzajú, bijú sa… – čokoľvek, čo ich udrží v bdelom stave.

Môže to znieť bláznivo, ale vyskúšajte to (aspoň doma 😇): jašte sa, vyzvite deti k naháňačke alebo zápaseniu; pustite si nejakú divokú hudbu a poriadne sa pri nej vyblbnite :). Stačí minútka a príval energie (a smiechu) je zaručený. Keď som to začala používať, najväčším plusom pre mňa boli užasnuté detské oči a v nich prekvapenie a radosť: “aha, mamina vie byť ako my…”.

Tretí tip je: začleňte únavu do vašich hier s deťmi. Och, aké príjemné je hrať sa na pacienta (ležiaceho!) a deti vás ošetrujú 🌞

 

  • 3
    VEČER

Ozajstné skúšky (aspoň pre mňa) však prichádzajú večer.

Má to svoj psychický aj fyzický rozmer: jednak už zo mňa opadne zodpovednosť za agendu dňa a myseľ by rada naskočila na oddychový režim; a potom – ležať v tme, v teplej posteli, pri tých nádherných túliacich sa telíčkách a cítiť, ako sa uvoľňujú a dych sa prehlbuje a pomaličky zaspávajú – kto tomuto bez sebazapretia odolá? 😉

Sú večery, keď mám pocit, že každá bunka v tele ma žiada o jediné – zaspať tiež. A sú aj také, kedy nebojujem a zaspím. Ale – po hodine, hodine a pol vstanem. Len tak, bez budíka, lebo viem, čo v ten večer ešte chcem spraviť a naozaj to CHCEM.

Toto asi nebude univerzálna rada pre všetkých, ale o univerzálne rady mi ani nejde. Verím, že každá z vás nájde inšpiráciu v inom.

Je to trochu taký tai chi prístup – nebojovať silou proti sile, ale ísť s pôsobiacou energiou a využiť ju vo svoj prospech.

Čo sa snažím strážiť, je spať aspoň 6 hodín – to je čas, ktorý je podľa TČM potrebný na to, aby “sa v tele obnovila krv”. (V preklade: aby sme mali zdravé telo.) Aspoň raz do týždňa idem spať do 23:00 (ísť spať medzi 21-23:00 robí spánok najvýživnejším).

Moja posledná rada je trochu osobná a intímna. Znie: milujte sa s partnerom (častejšie). Mám na sebe vypozorované, že keď svojej sexuálnej energii nevenujem dostatočný priestor, cítim sa unavená viac. Je to veľmi mocná energia, ktorá akoby nám otvárala nové a nové zdroje. (Ak ste večer také unavené, že na sex nemáte ani pomyslenie, odporúčam si naštudovať čo – to o pomalom milovaní.)

ZHRNUTIE NA ZÁVER

čo môžete vyskúšať, aby ste vy unavili únavu a nie ona vás:

  • 1
    Vstaňte skôr, než musíte. Nájdite si svoj príjemný ranný rituál, na ktorý sa budete tešiť, a nalaďte sa pozitívne na nadchádzajúci deň.
  • 2
    Naplánujte si počas dňa chvíle pre seba, kedy budete robiť, čo máte rady - a to intenzívne, vedome a naplno (hoci i krátko).
  • 3
    Rozprúďte svoju energiu v bláznivej zábave - aj keď na to vôbec nebudete mať chuť (tá príde o malú chvíľu 🙃)
  • 4
    Oddychujte pri hre, určite prídete na zaujímavé nápady (podeľte sa potom so mnou o ne).
  • 5
    Nebojujte s večernou únavou - chvíľu si pospite a potom vstaňte. Pomôže vám v tom mať na pamäti svoje PREČO.
  • 6
    Raz za čas si dožičte výdatný oddych a choďte spať skoro.
  • 7
    Skúste spávať aspoň 6 hodín.
  • 8
    Objavte, ako vás môže vyživiť milovanie s partnerom.

PS1: Tento článok neznamená, že ja unavená nebývam. Len som prestala robiť z únavy nepriateľa a zo seba obeť.

PS2: Samozrejme, je veľa iných tipov ako na únavu – toto je len môj (trochu tai chi) pohľad 😊.

 

anna ďarmati
Mojou prácou aj láskou je tai chi. Teší ma venovať sa ženám a ich deťom. Ženy učím vnášať harmóniu a radosť do života cez uvoľnené telo, harmonický pohyb a dobré držanie tela. Maminky inšpirujem, ako si užiť s deťmi hravé detské tai chi. O mojej ceste k tai chi sa dočítate tu >>>. Napísala som pre vás e-book Hravé tai chi pre deti a ich maminky >>>. Ochutnávku toho, čo vám prinesie, si môžete stiahnuť zdarma tu >>>.
5 jednoduchých cvikov, ktoré vám rozprúdia a zharmonizujú energiu nájdete vo video-kurze 5 (tai chi) rituálov.
  • Hravé tai chi pre deti a ich maminky

    12 jednoduchých tai chi cvikov inšpirovaných prírodou, ktoré môžete cvičiť doma všetci. Deti zbožňujú hrať sa na tigra či slona, alebo loviť perly v mori.

    Ukážka - Ochutnávka zdarma obsahuje prvé dva cviky spolu so základnými informáciami, ako si spoločné cvičenie čo najviac užiť, s video-návodom a audio-komentárom.

    Ako bonus dostanete k cvikom aj darček pre malých aj veľkých.

  • Kategórie
  • Aha, tu ma nájdete na Facebooku:
  • Najčítanejšie články
  • Error: Access Token is not valid or has expired. Feed will not update.
    This error message is only visible to WordPress admins

    There's an issue with the Instagram Access Token that you are using. Please obtain a new Access Token on the plugin's Settings page.
    If you continue to have an issue with your Access Token then please see this FAQ for more information.

  • Očami Instagramu: