Vedomá stopa pohybu
V rámci teórie k tejto metóde máme dve základné premisy:
1. Myšlienka predchádza pohyb.
2. Písmo je esencia osobnosti v skratke, obraz duše človeka, zrkadlo jeho harmónie.
Grafická podoba písma záleží okrem intelektu, písacieho materiálu, písacieho nástroja aj na schopnosti prepojenia tela a mysle, teda na schopnosti vedome vedeného pohybu.
Deti majú v sebe zakódovanú prirodzenú danosť “písať”, ktorá vychádza z ich jedinečnosti a v dynamike prejavu zaznamenáva pohyb. To sú všetky tie detské čmáranice a objavné ťahy čímkoľvek, čo zanecháva stopu (aj prstami na zarosenom skle, stopami v snehu, vodnou pištoľou na nejakú plochu, paličkou do zeme…). Základným rysom detskej hry je pohyb a jeho grafický záznam – ten, zatiaľ ako nevedomá stopa, je základom, na ktorom je možné stavať ďalší rozvoj smerujúci k výuke písania.
Ako prejsť od nevedomej stopy pohybu k vedomej? Na základe rozvoja pohybu na pohyb vedomý, sústredený, uvoľnený.
Vedomá stopa pohybu je spôsob, ako deti inšpirovať a viesť hravou formou k uvedomeniu si prepojenia mysle a tela, pozorovaniu a napodobňovaniu vedomého pohybu, kým ho zvládnu samy. Využíva k tomu cvičenie tai chi.
Pri nácviku písma je často problémom strnulosť ruky a zápästia a v koordinácii pohybov prstov a mysle. Mnohokrát je prekážkou aj celková “tuhosť” a “zablokovanie” prirodzeného pohybu. Preto je tento prístup obohatený o rozvoj rovnováhy tela, orientáciu v priestore, predstavivosť, koordináciu jemnej motorikky a zmyslového vnímania. Poruchy grafomotoriky totiž úzko súvisia so zlou koordináciou pohybov tela a artikulačných orgánov. S tým všetkým tai chi pracuje: kultivuje celkový pohyb tela, zlepšuje koordináciu, rozvíja vnímanie tela od celku k detailom.
Je nutné zamerať pozornosť na deti už v predškolskom veku a kultivovať u nich koordináciu tela a mysle skôr, než ich posadíme do školských lavíc, kde sa pri výuke písma akcentuje len pohyb ruky a zápästia.
Tai chi pracuje s vedomým vnímaním a tvorením pohybu, s jeho estetikou a harmóniou na hlbších princípoch prepojenia tela a mysle. Rozvíja ducha, sústredí myseľ, rešpektuje individualitu, je výrazom osobnosti a prostriedkom komunikácie.
S telom pracuje na rozdiel od iných pohybových systémov nie v zmysle svalovej záťaže, ale na základe uvoľnovania kĺbov a šliach, ktoré tak umožnia energii prúdiť telom. Práve do kĺbov a šliach sa nám v dôsledku životného štýlu “zapisujú bloky”, ktoré sa neskôr môžu meniť na rôzne ochorenia. Sú to napríklad emočné reakcie v podobe stresu a strachu.
Pomocou cvičenia na základe prvkov tai chi môžeme u detí predškolského veku rozvíjať prirodzený a uvoľnený prístup k pohybu všeobecne, spoločnou praxou ich viesť k pozorovaniu a napodobňovaniu predvádzaného pohybu. Rozvíja sa tak aj ich sústredenie. V ďalšom kroku je možné naučený, kultivovaný a harmonický pohyb vedome zaznamenať výtvarne – graficky.
Dôležitá je pestrosť, hravosť, striedanie činností. Deti najprv pozorujú, potom samy realizujú grafický záznam. Najprv nejaký čas kreslia len prstami, potom hubkou (špongiou) a nakoniec štetcom. Vždy striedame obe ruky.
Grafická stopa sa robí s čistou vodou – tá postupne uschýna a mizne. Je to terapeuticko-psychologický zámer – stopa, ktorá sa nepodarí, časom mizne. Nespôsobuje tak frustráciu kvôli nepodarku a umožňuje skúšať to opakovane. Neostáva nič, aby to bolo hodnotené, neľpieme na výsledku, ostal len zážitok a skúsenosť. Dôležitý je proces.
Ak sa dieťa naučí pozorovať a napodobňovať pohyb tela v priestore, osvojí si dôležité predpoklady na napodobňovanie jeho grafickej stopy na papieri. Ako sa uvoľňuje postupne telo v pohybe, uvoľňuje sa aj stopa na papieri. Vďaka metóde Vedomá stopa pohybu tak bude výborne pripravené naučiť sa písať alebo sa v písaní zlepšiť.
Autorkou metódy je Táňa Svatošová, u ktorej som sa ju naučila. Informácie v texte sú z jej knihy Písmo jako vědomá stopa pohybu.
Nech sa páči, inšpirujte sa, vyskúšajte a dajte mi vedieť svoje postrehy :)
Ukážka lekcie Hravého tai chi a následný grafický záznam cvičenia (video má 27 minút):
Video, v ktorom prepájam Hravé tai chi, rozprávku na motívy daného cviku z knihy Tajomstvo ríše draka a metódu Vedomej stopy pohybu (video má 8 minút):